Wraz z utworzeniem systemu teleinformatycznego Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w skrócie BDO, pojawiły się różne trudności dotyczące przedsiębiorców, urzędników oraz inne podmioty. Spowodowało to zarówno zmianę przepisów, jak i wydłużenie terminu sporządzania ewidencji odpadów oraz sprawozdawczości odpadowej. Co jeszcze warto wiedzieć na temat wprowadzonego systemu BDO?
Nowoczesny system BDO do odpadów
Do końca 2020 roku możliwe było prowadzenie ewidencji odpadów w dotychczasowy sposób, czyli w wersji papierowej. Rozwiązanie to miało za zadanie ułatwienie dostosowanie się do nowych elektronicznych procedur podmiotom, które nie zdążyły z rejestracją w Bazie Danych Odpadowych oraz przed rozpoczęciem prowadzenie ewidencji odpadów poprzez BDO. Jeśli zainteresował nowoczesny system bdo – odpady są znacznie lepiej kontrolowane. Oprócz wprowadzania informacji o przekazywaniu odpadów, konieczne jest także terminowe składanie sprawozdań dotyczących produktów, opakowań oraz gospodarowania odpadami z nich powstającymi. Tyczy się to również informacji o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, o wytwarzanych odpadach oraz o gospodarowaniu odpadami, o odpadach komunalnych czy związanych z akumulatorami czy bateriami. Dla wielu przedsiębiorców wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach, wytwarzających odpady albo gospodarujących nimi, niezwykle ważne jest ustalenie kwestii rejestracji do BDO. Rejestr ten stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Lista przedsiębiorców, których dotyczy obowiązek wpisu, jest podana bardzo szczegółowo. Są to firmy wytwarzające odpady i prowadzące ewidencję odpadów, a także firmy wprowadzające produkty w opakowaniach, oleje smarowe, opony, pojazdy czy sprzęt elektroniczny. Obejmuje dodatkowo firmy produkujące opakowania, importujące je oraz kupowane w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Rejestry BDO są prowadzone przez marszałków poszczególnych województw. W zależności od typu działalności wpisują przedsiębiorców zarówno na ich wniosek, jak i z urzędu. Obowiązek złożenia wniosku o wpis mają firmy, które zostały literalnie wymienione w ustawie o odpadach. Zgodnie z tym przepisem, o obowiązku złożenia wniosku może zdecydować obszar prowadzenia działalności, jak i jej zakres. Szczegółowo jest wymieniona także lista podmiotów nie podlegających wpisowi do BDO.